March 20, 2014

Mat på schemat

Dethär med mat, tid och barn driver mig stundvis till vansinne. Ibland blir jag bara så trött, så trött på min egen mat. 

Den samma maten hela tiden. 

Känns som om vi konstant varvar maletkött och makaroner med mera maletkött och makaroner. Det är ju inte sant egentligen, men så känns det i alla fall. Jag har testat de flesta maträtter man kan göra på maletkött nu och är trött på det nu.

Så, nu ska det bli lite ändring på det (tack Vasabladet för inspirationen förra helgen). Denhär veckan har jag skrivit upp matlistor för två veckor framåt och planen är att efter två veckors ätande skriva två listor till så att vi alltså om en månad har testat olika mat varje dag i fyra veckor. Sen är planen att revidera vilket som fungerade och familjen gillade och vilken mat som behöver bytas ut och sen ta i bruk ett rullande fyraveckors matschema. På så sätt räknar jag med att få mera inspiration att testa på nya rätter, variera måltiderna bättre och slippa få huvudvärk varje gång jag ska fundera ut vad vi ska äta kommande vecka. Kriterierna för att maten ska hamna på mitt matschema är 1) maten ska vara (relativt) lätt att laga och 2) tillräckligt mångsidig (en vegedag, en till två fiskdagar, en kycklingdag och MAX en maletköttdag per vecka).

De flesta rätter ska vara tillagade som GI-rätter. I vår familj håller vi inte oss till någon speciell diet, men vi byter alltid, när det är möjligt, ut t.ex ljusa makaroner till mörka, vitt ris till brunt, vetebröd till fullkornsbröd etc. Det är ett enkelt sätt att skära ner på snabba kolhydrater. Jag föreställer mig att till sommaren byts en del rätter ut till mera grillbetonade alternativ, kanske mera sallader. Tacksamt är att båda barnen är förtjusta i grönsaker.

Matlistorna innehåller inga jättekonstiga och krångliga rätter, jag har bara försökt att varva nya recept med gamla godingar. Makaronilådan och köttbullarna lär vi inte slippa för de är barnens absoluta favoriter, men t.ex kycklinggratäng med mango ska testas i helgen. 

Den första veckans matlista kom genast upp till bevis i tisdags när jag veckohandlade. Och, ta-daa, vilken lättnad det var att kunna svepa genom butiken utan att behöva ha tre-fyra vaga ideér om vad vi ska äta de kommande dagarna i huvudet utan faktiskt ha en lista på några få råvaror som ska räcka för måltider en vecka framåt! 

Nu blir det hoppeligen ändring på maletkött-spåret som jag hamnat i den senaste tiden.

No comments: