February 27, 2014

Liten blir lite större

Storebror fick en större pojkars säng när han fyllde två år. Då tyckte vi att han var sååå stooor att han nog behövde kunna ta sig själv in och ut ur sängen. Lillasyster däremot, hon är ju sååå liiiten ännu (över två år) att jag har svårt att slita mig från pinnsängen och den trygghet det innebär (dvs när man lägger dit henne slipper hon inte bort och man vet att hon hålls där - hela natten -utan att trilla ur). Men nu har lillasyster själv tydligen kommit på andra tankar för hon har så svårt att slita sig från storebrors säng varje kväll efter att vi läst saga.

"Sova här", säger hon.
"Nej älskling", säger vi, "du har ju din egen säng."
"Sova här", upprepar hon envist.

Nu öppnade maken pandoras box och uttalade de förbjudna orden.

"Vi måste nog börja fundera på en annan säng åt henne. Hon börjar ju vara så stor nu."

Och jag vill lägga mig ner och ropa neeej, inte än! Hon är ju så liten!

Det blir i alla fall ett projekt att ta itu med under våren. Och jag får en bra ursäkt att besöka det stora svenska varuhuset igen.

(bild Ikea)

No comments: